Met dank aan
Je koopt zo’n Mercedes 380 SEL omdat je hem mooi vindt. Omdat het een auto is met karakter, met een totaal andere rijervaring dan de hedendaagse auto’s, mede door de zacht zoemende 8 cilinder. Terug in de tijd. Je bent met een paar kilometer verloren. Je zakt weg in de zachte kussens. De auto doet bijna geluidloos zijn werk. je glijdt over de weg. Je kunt niet meer terug.
Ik heb, eind zestiger begin zeventiger jaren, vier jaar gelift. Tussen de 8000 en 10.000 kilometer per jaar. Ben met heel veel verschillende auto’s meegereden en een enkele keer stopte er zo’n luxe Mercedes voor je, maar ook de befaamde ID’s en DS’en van Citoën, de Opel Commodore. Dat was luxe en stijl. Zeker ten opzichte van die oude Kever zonder verwarming en met rechts stuur, die me op een herfstige namiddag in Leeuwarden oppikte. Levensgevaarlijk op de toen tweebaans E10. Moeders gaf de commando’s, vader stuurde van achter de vrachtauto blindelings de linker weghelft op.
“Nee, meneer de Vries, deze auto mankeert niets. Altijd binnen gestaan. Weinig meegereden. U ziet het wel aan de bekleding, z.g.a.n. OK, hier en daar een gebruiksspoortje.” Enz. Inderdaad, op zich mankeerde er niet zoveel aan. De lak was nog mooi, op een enkele craquelure en klein verdwenen stukje lak na. Aan de onderkant nog hard. Technisch voorlopig nog zonder storingen. Ja, ja.
Ik heb de lak zo gelaten. Wel laten cleaneren en van een ceramic coating voorzien, zodat hij met een jaarlijks controle de eerste zeven jaar beschermd is tegen roest.
Ook kreeg hij aan de onder- en binnenkant een Dinitrol behandeling. Hier de eerste tien jaar geen omkijken naar. Wel elk jaar laten controleren. De auto was nog mooi hard, geen verroeste plekken en er was niet aan gelast.
Om te besparen op de brandstofkosten is er een LPG gassysteem ingebouwd. Met als bijkomend voordeel, schonere verbranding, minder CO2 uitstoot en fijnstof.
De gemonteerde lichtmetalen sportvelgen zijn vervangen door originele kroonkurkvelgen met bijpassende klassieke banden en de goede Mercedes wielbouten. De banden zijn iets hoger, wat meer comfort geeft.
De automaat, die begon onrustig te schakelen. De bak laren reviseren om nog grotere problemen te voorkomen.
Zo was hij toen ik hem kocht. Met niet originele velgen, die met een allegaartje aan verkeerde wielbouten waren gemonteerd.
Al met al ben ik blij, met de hulp van onderstaande bedrijven, die met kennis van zaken meehelpen om dit stukje rijdend erfgoed in ere te houden. Hij is nu in Showroomstaat. In Concoursstaat is weer een trapje hoger.
“Een brandend lampje of een extra geluidje is het begin van iets ergers”
Daarom een “dankjewel” voor:
- Carwash Texel voor het reinigen van het interieur en het cleanere en conserveren van de buitenkant. Info Carwash Texel
- Graaf SpuiterijTexel voor het onderhoud van de carrosserie. Info Graaf Spuiterij
- Kees Hin Banden Texel voor het vinden van de juiste banden en correcte montage. Info Kees Hin Banden
- Gosliga Dinitrol Anti Roest Centrum Leeuwarden voor het beschermen van de onder- en binnenkant. Info Gosliga
- Autrans Lunteren voor het reviseren van de automaat. Info Autrans
- RZ Motoren & Auto’s voor de technische ondersteuning